Droog trainen met een duidelijk stappenplan.

Laten we eerlijk zijn: droog trainen is niet makkelijk. Je hebt mogelijk al wat artikelen gelezen waarin gezegd wordt dat dit niet al te ingewikkeld is. Het toonbaar maken van de spieren middels cutting (droog trainen) is wel degelijk zwaar en lastig. Gelukkig zijn er diverse manieren om dit makkelijker te maken. Waarvan de belangrijkste een duidelijk en praktisch stappenplan is.

Ik ontwikkelde mijn eigen stappenplan om het droog trainen zo effectief mogelijk uit te voeren. Binnen een kort tijdsbestek wilde ik namelijk het maximale resultaat behalen. Vet verbranden, geen spiermassa verliezen en jezelf goed blijven voelen. Dat zijn de drie kernpunten waarop mijn droog trainen stappenplan gebaseerd is.

Stap 1: Pas je huidige voedingspatroon aan

Niets heeft zo’n grote invloed op het slagingspercentage dan jouw voeding. Hoeveel je ook traint: als je ongezond eet en veel vet binnenkrijgt, is het droog trainen van het lichaam onmogelijk. Daarom dien je jouw complete voedingspatroon om te gooien. Dit moet omgezet worden naar een patroon dat in lijn is met een hoge vetverbranding zonder dat de voedingsstoffen ontbreken die jouw spiermassa intact houden.

Jouw nieuwe voedingspatroon moet volledig bestaan uit vetarme producten. Dat wil zeggen dat de vette hap, al dan niet tijdelijk, verleden tijd is. Dit droog trainen stappenplan begint namelijk met het toevoegen van eiwitrijke voeding dat nauwelijks vet bevat.

Op deze site en vele andere websites zijn diverse stappenplannen te vinden die perfect op deze eisen aansluiten. Zo wordt van jou verwacht dat je meer groenten eet en minder maaltijden met koolhydraten en slechte vetten.

Ten slotte wordt het drinken van alcohol sterk afgeraden. Alhoewel alcohol (en drugs) in dit droog trainen stappenplan geen prominente rol speelt, is de kans van slagen vele malen hoger als je geen alcohol drinkt. Alcohol beperkt namelijk de spieropbouw en het herstel van de spieren, waardoor je tijdens het droog trainen spiermassa kunt verliezen.

Stap 2: Begrijp waar de winst zit en stel je prioriteiten

De tweede stap van dit stappenplan sluit, logischerwijs, naadloos aan op de eerste stap. Het is namelijk van belang dat de perfecte verhoudingen van je ‘droog trainen dieet’ bij jou bekend zijn.

Idealiter ben je 70 procent van de tijd bezig met het instandhouden van jouw speciale dieet. Dat wil zeggen dat de voeding voor 70 procent invloed heeft op het eindresultaat en jouw fysieke inspanningen ‘slechts’ 30 procent. In die 70 procent van dit droog trainen stappenplan zit dan ook echt alles. Het trouw blijven aan je dieet, het afzijdig houden van alcohol en het samenstellen van een gezond dieet met eiwitrijke voeding en zo min mogelijk vetten.

Stap 3: De rol van cardio in dit stappenplan

Al een tijdje geen cardio gedaan? Dan mag je er tegenaan, want cardio is onmisbaar bij het droog trainen van jouw lichaam. Zonder enige cardio te doen zal jouw lichaam niet voldoende vet kunnen verbranden.

Je kunt voor verschillende soorten cardio kiezen. Zolang je voldoende calorieën weet te verbranden (minimaal 2000 per week), versnel je het vetverbrandingsproces aanzienlijk. De meest voor de hand liggende manier is hardlopen. Door twee keer per week een uur of vier keer een half uur te hardlopen, kom je al snel aan de 2000 calorieën per week. Deze 2000 calorieën kunnen je helpen om direct een flinke lading vet te verbranden. Mits jij je natuurlijk aan je dieet houdt. Mocht je met succes je dieet in stand kunnen houden, zal elke calorie die je extra kunt verbranden merkbaar zijn.

Het absolute minimale cardio dat je per week moet doen, zal rond de twee keer een half uur cardio liggen. Dit kan hardlopen, wielrennen maar ook zwemmen zijn.

Stap 4: Blijf je spieren voldoende trainen

Een van de gevaren van droog trainen is dat het vele cardio als gevolg kan hebben dat je jouw normale workouts uit het oog verliest. Cardio vraagt veel energie waardoor je mogelijk minder energie hebt om nog naar de fitness te gaan.

Toch moet je jezelf blijven overtuigen ook deze stap van het droog trainen stappenplan te volgen. Als je namelijk uit het niets minder je spieren traint, zal jouw spierkracht en spiermassa binnen korte tijd sterk kunnen afnemen.

Beloof daarom aan jezelf en aan dit stappenplan dat je jouw normale trainingsschema blijft aanhouden. Wijk niet af van jouw normale workouts maar voeg juist de cardiosessies toe als bonus.

Afbeelding droog getraind lichaam
Droog getraind lichaam –

Stap 5: Klaar met het droog trainen stappenplan? Blijf je lichaam onderhouden

Een enorm deel van de mensen die met succes het lichaam droog traint, komt na een jaar alweer terug bij dit artikel om opnieuw het lichaam droog te trainen. Waarom dat zo is? We laten toch weer te veel ongezond eten toe, willen niets meer aan cardio doen en hebben kortom de motivatie niet om het lichaam perfect droog te houden.

Zonde natuurlijk. Je bent namelijk niet voor niets zolang bezig geweest om al het overtollig vet te verbranden.

Daarom is het actief blijven onderhouden van jouw lichaam onmisbaar. Het is absoluut niet nodig om het strenge dieet aan te houden dat je volgde tijdens het droog trainen van je lichaam. Echter is het wel belangrijk dat je diverse onderdelen van dit dieet toevoegt aan je vaste voedingspatroon.

  1. Blijf de inname van vetten beperken. Eet hoofdzakelijk voedingsproducten met overwegend gezonde vetten (zoals vis);
  2. Kies voor eiwitrijk voedsel dat jouw spieropbouw en herstel bevordert;
  3. Beperk de inname van koolhydraatrijk voedsel. Als je regelmatig cardio doet, is dit minder belangrijk;
  4. Probeer minimaal 1 keer per twee weken een uur cardio te doen. Als je niet regelmatig beweegt (bijvoorbeeld bij een kantoorbaan), dient dit wekelijks te zijn.

Het Droog Trainen Protocol

Zoals ik al had aangegeven is het droog trainen van je lichaam geen eenvoudige opgave. Het is eigenlijk een complete switch van levensstijl.  En dat moet je blijven volhouden om het lichaam te krijgen wat je graag wilt. 

Dat weten Henry en Rinus van het Droog Trainen Academy maar al te goed. En daarom hebben zij het Droog Trainen Protocol ontwikkeld voor zowel mannen als voor vrouwen. Dit is een compleet programma wat jou alles leert over de juiste voeding, training en het meten van jouw vooruitgang.

Vele sporters en bodybuilders hebben dit programma al gevolgd en zijn er zeer tevreden over. En hebben goede resultaten behaald! Voor de dames die graag meer willen weten over dit product raad ik aan mijn review over het Droog Trainen Protocol te lezen.  

Voor de heren volgt er binnenkort nog een review. Maar voor meer informatie over het Droog Trainen Protocol voor mannen verwijs ik je graag door naar de officiële product site van het Droog Trainen Protocol voor mannen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *