Online mindfulness cursus review, de weg naar balans?

Mindfulness voor het dagelijkse leven. Online cursus.Mindfulness voor het dagelijks leven is een online cursus uitgebracht door Happy with yoga. Met deze cursus wordt je in 8 weken geleerd om je leven om te zetten van chaotisch en stressvol naar een rustig, ontspannen leven met balans in lichaam en geest. 

Hoe werkt deze online cursus, en krijg je hierdoor werkelijk meer balans en rust? Ik heb de mogelijkheid gekregen om de Mindfulness voor het dagelijks leven cursus zelf te volgen en vertel je alles over mijn ervaringen in deze uitgebreide review.

Mindfulness is een begrip wat bij mij altijd een beetje zweverig overkwam. Maar dat kwam echt door eigen mijn beperkte kennis hiervan! Het heeft na het bestuderen van deze cursus plaatsgemaakt voor nieuwsgierigheid en meer interesse in deze eeuwenoude methode voor rust en balans.

Mindfulness is in feite een bewuste manier van leven, waarbij je jezelf traint om de “automatische piloot” uit te schakelen waardoor je gericht aandacht kan geven aan het moment. Dit doe je zonder te oordelen, je laat bijvoorbeeld gedachten komen en gaan. Er is geen goed of fout, alleen bewustzijn. 

Door dit te trainen kan je makkelijker afstand nemen van negatieve gedachten en gewoontes die leiden naar stress en ongemakken, en maakt zo de weg vrij naar een gelukkiger en bewuster leven.

Happy With Yoga

Happy with yoga is opgericht door Melanie Poldervaart en Rolf van Baalen om mensen meer te leren over hun lichaam en geest. Door jezelf beter te leren kennen ( lees: aan jezelf werken) zal je een energieker en leuker leven hebben vol met passie!

Zelf omschrijven ze hun werk als volgt:

Het is de missie van Happy with Yoga om de tijdloze traditie van Yoga te vertalen naar praktische en doelgerichte tools voor moderne mensen.

Dit wordt zeker duidelijk als je de website happywithyoga bekijkt. Het is een platform voor iedereen die graag meer wilt weten over hoe je jezelf kunt laten groeien in lichaam en geest. Ze krijgen maandelijks meer dan tienduizend bezoekers op hun website, hebben een toegewijde club van meer dan 12.500 leden op Facebook, 21.000 Instagram volgers en 10.000 youtube abonnees.

Hiermee alleen al wordt duidelijk dat Melanie en Rolf weten waar ze mee bezig zijn! Ze hebben beide een indrukwekkende hoeveelheid kennis opgebouwd op het gebied van yoga, meditatie en mindfulness. Melanie is Hatha Vinyasa en Yin Yoga docente, Rolf is docent mindfulness, yoga en Wim Hof methode instructeur.

Alles bij elkaar genomen is happy with yoga een serieus en goed platform om meer te leren over je eigen lichaam en geest. 

Happy with Yoga
Melanie Poldervaart en Rolf van Baalen van Happy With Yoga.

Wat kan je bereiken met mindfulness?

De effecten van het beoefenen van mindfulness zijn al vele malen wetenschappelijk onderzocht. En in alle gevallen is er uit gekomen dat het een positief effect heeft op lichaam en geest. Onderstaande resultaten zijn te behalen met het dagelijks beoefenen van mindfulness:

  • Minder stress en betere emotionele balans
  • Het nemen van betere beslissingen
  • Betere focus en concentratie
  • Betere en kwalitatieve nachtrust
  • Meer controle over het autonome zenuwstelsel
  • Verhoging van het algehele gevoel van geluk
  • Toename in creativiteit

Voor wie is de cursus mindfulness geschikt?

Mindfulness is geschikt voor iedereen die een prettiger leven wenst voor zichzelf en bereid is daar voor te werken. Aan jezelf werken is misschien wel de beste investering die je kan doen in je leven!

De cursus is speciaal geschikt voor mensen die:

  • Dagelijks piekeren en die gedachten maar niet rustig kunnen krijgen.
  • Zich gestrest voelen en niet lekker in hun vel zitten.
  • Slecht slapen en symptomen van een burn-out hebben.
  • Gewoonweg bewuster willen leven.
  • Het beste uit zichzelf en uit het leven willen halen.
  • Een duidelijke stap-voor-stap training willen in het leren van mindfulness.

Inhoud van de online cursus

Mindfulness voor het dagelijks leven.De cursus Mindfulness voor het dagelijks leven is gebaseerd op dagelijkse mails met uitleg en inspiratie gedurende 8 weken. Elke week wordt er één aspect behandeld van het onderwerp mindfulness. Dit wordt ondersteund door audio en video oefeningen. Omdat we veel van onze tijd spenderen op het werk en dit ook een grote bron van stress en frustratie kan zijn hebben ze een bonus module bijgevoegd over mindfulness op het werk.

Week 1 - Basisprincipes

De eerste week wordt je wijzer gemaakt over hoe de cursus precies in z’n werk gaat, en krijg je handige tips om je leven opnieuw in te delen voor het dagelijks toepassen van mindfulness. Wat ook benadrukt wordt in deze eerste week is het behouden van je discipline. De oefeningen die je krijgt zullen vaker herhaald worden en kan als saai worden ervaren. Maar het juist de bedoeling om er elke keer beter in te worden. “Commitment” is hierin het sleutelwoord!

Je begint in de eerste week natuurlijk ook met je eerste mindfullness oefeningen en opdrachten. Hiervoor krijg je een audio en PDF bestand. Op de laatste dag van elke week krijg je een zogenaamde review email. In deze email blik je terug op wat je die week geleerd hebt. Het is natuurlijk de bedoeling dat je de behandelde stof blijft herhalen, onthoudt en een vast onderdeel wordt van je leven. 

Week 2 - Ademhaling en mindfulness

Deze week staat in het teken van de ademhaling. Je ademhaling is een belangrijk aandachtspunt om je focus op te leggen. Door hierop te concentreren train je je lichaam en geest te ontspannen.

Je krijgt er diverse opdrachten voor om dit uit te voeren. Het maakt je bewust van jezelf,en je zet hiermee de eerste stappen naar een mindful wezen.

Week 3 - De body scan

“De body scan” is een methode die lichaam en geest verbindt. Je leert te luisteren naar de gevoelens in je lichaam. Hierdoor kom je beter los van de “automatische piloot” die ons nog wel eens gek maakt met gedachten.

De body scan is een audio oefening die je dagelijks beoefend in deze week. 

In de week reviewmail wordt teruggekeken naar de eerste 3 weken van de Mindfulness cursus. Hier zitten wat opdrachten en vragen bijgevoegd om meer inzicht te krijgen in je progressie. 

Week 4 - Gedachten en geluiden meditatie

In deze week ga je de gedachten en geluiden meditatie beoefenen.

Gedachten en geluiden hebben een grote overeenkomst! Ze komen en gaan, maken emoties bij ons los en zullen er altijd zijn. Maar bekijk ze van een afstandje en je zal ontdekken dat je niet altijd naar je gedachten hoeft te luisteren. Ze zijn niet de baas over jou. Ze zijn er gewoon, net als geluiden. Maar je laat je er niet meer door van de wijs brengen.

Week 5 - Mindful bewegen

Mindful bewegen is goed om de balans te versterken tussen je lichaam en geest. Dit ga je deze week beoefenen in de vorm van yoga. 

De Hatha yoga bestaat uit verschillende houdingen, ademhalingstechnieken en meditatie oefeningen. Je krijgt hiervoor een volledige video yoga les welke je elke dag gaat uitvoeren.

Elke dag krijg je wat meer inzichten over de relatie van mindfulness en yoga, deze passen goed bij elkaar en versterkt het resultaat.  

Week 6 - Compassie

Moeilijkheden, omgaan met moeilijkheden.. Jezelf niet oké voelen. Zaken waar we regelmatig mee te maken hebben. Maar wat is een goede manier om ermee om te gaan?

Compassie! Compassie voor jezelf, voor anderen en voor situaties. Het verminderd de kritiek die je hebt op jezelf en anderen en laat je inzien dat sommige dingen veel minder belangrijk zijn als dat ze werkelijk zijn. 

Door beter te relativeren heb je minder stress en zorgen. Compassie zorgt ervoor dat moeilijkheden geen moeilijkheden meer zijn.

Deze week leer je over het onderwerp compassie, en dit te ontwikkelen door verschillende meditaties en oefeningen.

Week 7 - Mindfulness in het dagelijks leven

Deze weekmails leren je hoe je mindfulness kan gaan toepassen in het dagelijkse leven. Iets wat niet makkelijk is, maar wel waar het uiteindelijk om draait. Het behouden van een staat van mindfulness gedurende de hele dag. 

Je krijgt hiervoor eenvoudige opdrachten die toch best lastig kunnen zijn! Het is het doorbreken van die dagelijkse routine.

Week 8 - Een gewoonte maken van mindfulness

Misschien wel de belangrijkste week van de hele cursus! Het blijven toepassen van mindfulness. Alleen hierdoor train je jezelf continu en zal je mindful blijven. Verslapt het langzaam zal je ook langzaam terug zakken in oude gewoontes. 

Om je hiermee te helpen kan je een meditatieplan downloaden om een schema op te stellen voor jezelf. Kies één van de vijf meditaties uit die op dat moment goed bij jou past, en ga er dagelijks mee aan de gang. 

Maak afspraken met jezelf en hou vast aan je plan. Structuur is de basis van een mindful leven!

Bonus week - Mindfulness op het werk

Mindfulness op het werkVeel mensen ervaren stress en frustratie op het werk. Dit maakt je niet alleen minder productief, je neemt het ook nog eens mee naar huis! Dit is niet wat je wilt uiteraard..

Om ook op je werk beter bestand te zijn tegen negatieve gedachten, stress en frustratie hebben ze een bonusmodule bijgevoegd. Elke dag een mail met een oefening die je op het werk kan uitvoeren om ook daar je mindfulness te trainen. 

Reacties van enkele cursisten

Er zijn al 1400 mensen die deze online cursus gevolgd hebben. En ze hebben de waardering van 4,7 van de 5 sterren gegeven!

Een aantal van deze mensen heeft kort hun mening gegeven:

Mathy Janssen – 

Zeer fijn om te doen, heb zeer veel bijgeleerd en zal dit blijven toepassen, vind het ook professioneel gemaakt! Zeer leuke meditaties en ik weet nu dat het eigenlijk eenvoudig is om gedachten stop te zetten dmv letten op de ademhaling!

Ger Ritzen – 

Maakt mij rustig, mindful. Fijne meditaties. Ik ga er beslist mee door. Geen automatische piloot.

Debbie Oost – 

Ik vond het een fijne cursus om te doen. Ik wist niet wat ik moest verwachten van een digitale mindfulness cursus, maar het is me goed bevallen. De dagelijkse e-mail met daarin info en huiswerkopdrachten werkte stimulerend. Het meditatieplan die je na 8 weken moet gebruiken is een fijne manier om in het ritme te blijven. Deze cursus is geschikt voor iedereen die meer mindful wil worden en daar ook wat voor wil doen. Enige consequentie, discipline en doorzettingsvermogen wordt wel van je vereist. 

Niet goed geld terug garantie

Het kan altijd gebeuren dat een bepaald product niet aansluit bij wat je zoekt. Dat kan natuurlijk ook met Mindfulness voor het dagelijks leven. 

Omdat Melanie en Rolf 100% achter hun producten staan geven ze een niet-goed-geld-terug garantie van 30 dagen. 

Conclusie Mindfulness voor het dagelijks leven

5/5

Ik heb 2 weken uitgetrokken voor mezelf om dit product uitvoerig te bestuderen en de oefeningen uit te voeren. En eerlijk gezegd had ik van te voren niet gedacht dat een email cursus toch zo goed kan zijn. 

De mails lezen prettig weg en geven je ook echt een goed gevoel en inspiratie voor die dag. De oefeningen en opdrachten zijn leuk om uit te voeren. En je leert jezelf goed kennen op die momenten! (Had er best moeite mee om gedachten te laten voor wat ze zijn..) Maar de meditaties zijn fijn en geven je een kalm en ontspannen gevoel. Je bent daarna ook weer wat fitter en scherper! Scheelt weer een bakje koffie..

Totaal genomen vind ik het een goed product en heb ik er eigenlijk niks op aan te merken. Het is echt gericht op het dagelijks gaan toepassen van mindfulness. Het wordt in simpele eenvoudige stappen uitgelegd waardoor het heel toegankelijk is voor iedereen.

Het is natuurlijk wel zo dat aan jezelf werken niet altijd even eenvoudig is. Het kan lastig en confronterend zijn.. Maar in deze cursus krijg je voldoende motivatie en steun om door te zetten. Ook op Facebook vind je veel steun en inspiratie om vooral door te gaan.

De beste investering die je kan doen is wel die in jezelf. En met deze online cursus heb je een goed product om dat te doen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *