Social Media Marketing Training: Wat jij moet weten over het starten van je eigen business.

Voor iedereen die al jaren onderneemt zijn veel van de beginselen bekend. Je moet je aan je afspraken houden, kwaliteit leveren en vooral continuïteit kunnen bieden. Als je echter net om de hoek komt kijken, begin je waar iedereen ooit begonnen is. De beginselen zijn je mogelijk onbekend en misschien heb je zelfs nog weinig ervaring met het onderwerp. Ik weet hoeveel mensen op dit moment bezig zijn met het opstarten van een Social media business. Laten we namelijk eerlijk zijn: social media is onmisbaar en het aantal bedrijven dat via een of meerdere social media kanalen adverteert neemt nog altijd toe.

Je bent niet te laat om in een branche als Social Media in te stappen. Om echter enige kans te kunnen maken, wil je wel iets kunnen leveren waar anderen iets aan hebben. Een advertentiecampagne die via jou loopt waar jouw klanten geen winst uit halen, is een campagne die na verloop van tijd stopt. Het is daarom absoluut onmisbaar te investeren in een Social Media Marketing Training.

Ik heb zo’n training gevolgd en op basis hiervan mijn eigen business opgebouwd. Mijn ervaringen kunnen jou helpen effectiever een social media business te starten. Ik help je daarom graag met het uitbouwen van jouw bedrijf. Lees je mee?

Wat ga je leren in een Social Media Marketing Training?

Lang niet iedere Social Media Marketing Training is hetzelfde. Zoals je misschien hebt gemerkt zijn er honderden trainingen waar jij op het internet uit kunt kiezen. Iedere training durft te beweren dat het jou gaat helpen beter te worden met social media campagnes. Alhoewel dit afhankelijk is van jouw startpunt, is dit in veel gevallen waar. Hoeveel beter jij echter wordt, hangt sterk af van de inhoud en kwaliteit van de Social Media Marketing Training.

Een gemiddelde Social Media Marketing Training richt zich eerst op het wegwijs maken van jou als ondernemer of werknemer met de verschillende kanalen. De belangrijkste kanalen van dit moment, Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter krijgen hier het meeste aandacht. Vooral Facebook en Instagram zullen voor de meeste ondernemers die een Social Media business willen opbouwen interessant zijn. Als er ergens veel advertentiegelden uitgegeven worden, dan is het wel op deze twee kanalen.

Voor jou is het dus zaak om vooraf je te verdiepen op welke kanalen jij je met je Social Media Marketing business wilt richten. Hoe specifieker je bent, hoe makkelijker het is om voor een specifieke Social Media Marketing Training te kiezen. Dit zorgt ervoor dat je veel sneller de juiste lessen voorgeschoteld krijgt en dus meer leert.

In de daadwerkelijke Social Media Marketing Training worden verschillende onderwerpen besproken, waaronder;

  • De achtergrond van de social media kanalen
  • Het opzetten van advertentie- en businessaccounts
  • Het opzetten van campagnes
  • Het vinden van de juiste doelgroepen
  • Het maken van sterke advertenties
  • Het meten en analyseren van de resultaten
  • Het krijgen van social media klanten

Dit proces kan, afhankelijk van hoeveel tijd jij in de cursus stopt, best wat tijd kosten. Als jij namelijk nog geen ervaring hebt met social media campagnes, moet je alles vanaf het begin leren.

Mijn favoriete Social Media Marketing Trainingen zijn op eigen tempo te volgen en zorgen ervoor dat je bij elke les weer belangrijke ‘learnings’ oppakt. Dit zijn geen cursussen die je zomaar vergeet.

Je nieuwe kennis in de praktijk gebruiken

Je hebt ondertussen je investering in een Social Media Marketing Training gemaakt en je bent klaar om de ‘markt’ op te gaan. Kortom, je wilt klanten krijgen en daar wil je tijd in investeren. De beginfase van een Social Media Marketing business is veelal niet mooi. Je moet veel werken voor weinig geld. Het krijgen van de eerste klanten is namelijk vele malen lastiger dan enkele jaren later als je eenmaal een uitgebreid netwerk hebt. De eerste klanten zullen naar verwachting ook minder willen betalen voor jouw diensten. Je hebt een korte staat van dienst en daarom weinig aan resultaten te laten zien. Een sterk portfolio kan je helpen de tarieven omhoog te krijgen. Maar hoe groot kan je portfolio zijn als je net begonnen bent?

De beginperiodes moeten daarom vooral gebruikt worden om klanten te krijgen, de klanten die je hebt zo goed mogelijk te helpen bij hun campagnes en je continu te blijven verdiepen in nieuwe social media kennis. Komt er een nieuw social media kanaal beschikbaar of zijn er methodes te vinden waardoor je de effectiviteit van jouw social media campagnes nog verder kunt verhogen? Dan zijn dat uitstekende onderwerpen om je verder in te verdiepen. Een Social Media Marketing Training kan namelijk maar zoveel behandelen.

Je klanten omzetten naar maandelijks terugkerende inkomsten

Het grootste gedeelte van de tijd die jij aan klanten kunt doorberekenen is te herleiden naar de initiële opzet van de campagnes. Je moet een business account voor de klant aanmaken, correct instellen, betaalmethodes afwachten en de campagne inrichten. Vervolgens ben je ook nog veel tijd kwijt aan het maken van advertentiesets en advertenties. Als de campagne dan eindelijk loopt, neemt het aantal uur dat jij aan de desbetreffende klant kwijt bent ook af.

Wat slimmer is, is dat je gaat onderzoeken op welke manieren je de campagne van de klant positief kunt uitbreiden. Als jouw klant namelijk meer door jouw advertenties verkoopt, is de kans groot dat jouw klant ook bereidt is om meer in de campagne te investeren. Hierdoor kan je meer campagnes opzetten en uren blijven doorberekenen.

Dit is iets dat je helaas in maar weinig Social Media Marketing Trainingen tegenkomt, daar waar de meeste trainingen zich exclusief richten op de inzet van social media. Mocht je extra verdieping zoeken in het uitbouwen van je Social Media Marketing business, adviseer ik je een cursus te zoeken die hier specifiek op ingaat.

SMMB Masterclass van Boyd Hoek

Een betere online training die je leert om een Social Media Marketing Business op te zetten is die van Boyd Hoek. In 7 uitgebreide modules zet Boyd stap voor stap uiteen hoe je een succesvolle business kan opzetten in 6 weken tijd. Maar het is niet alleen een video cursus. Je krijgt wekelijkse coaching calls met Boyd Hoek, en toegang tot een hechte community. Wil graag meer weten over deze training? Lees mijn uitgebreide review over de SMMB Masterclass van Boyd Hoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *