Verminder je stress door ademhaling en mindfulness.

Onze ademhaling is letterlijk van levensbelang. Het geeft ons de nodige levensenergie om onze lichaam en geest goed te laten functioneren. We ademen circa 20.000 keer per dag. Dit doen we vaak onbewust net als het knipperen van onze ogen. Maar onze ademhaling doet meer dan alleen zuurstof geven.

De wijze waarop we ademen is heel bepalend voor hoe we ons voelen, we kunnen hiermee onze gemoedstoestand zowel positief als negatief beïnvloeden.

Stress en ademhaling

Stress heeft een negatief effect op onze ademhaling, we gaan hierdoor namelijk gejaagd en snel ademen. Het triggert ook een “fight or flight” modus in het lichaam en geest. Je staat op scherp op te vechten of te vluchten! Dit mechanisme was prima in de oertijd toen er nog allemaal gevaren op de loer lagen, maar het is tegenwoordig niet meer nodig om zo te reageren. Die gevaren van toen kennen we gelukkig tegenwoordig niet meer.

Andersom werkt dit principe ook. Ga maar eens een halve minuut snel en oppervlakkig ademhalen en je zult merken dat je lichaam hier op reageert. Het geeft een gejaagd en onrustig gevoel in je lijf. Ook je geest is niet meer ontspannen maar meer in een staat van paraatheid. Dit komt doordat er een seintje afgegeven wordt aan het onderbewuste dat er angst ervaren wordt, of dat het wil vluchten.

Veel mensen zijn zich er niet van bewust maar ademen op een onjuiste manier. Te oppervlakkig, vaker dan nodig en soms houden we ook onze adem “vast”. We hebben in rust genoeg aan 6 tot 9 keer ademhalen per minuut. Ga bij jezelf maar eens na hoe vaak je ademhaalt per minuut. Grote kans dat dit vaker is dan dat! Het gevolg hiervan is dat je lichaam en geest niet volledig ontspannen zijn. Haal maar eens een paar keer diep en bewust adem, ook nu merk je dat het lichaam en de geest hierop reageert. Maar nu gaat er een seintje naar je onderbewuste dat je kan ontspannen. Je geest zal rustiger zijn en meer gefocust.

Negatieve effecten van stress

De negatieve effecten van stress kunnen enorm zijn. Het zal niet direct merkbaar of zichtbaar worden maar langdurige stress gaat op een gegeven moment zijn tol eisen op het lichaam, geest of beide. De klachten kunnen zo divers zijn dat je niet eens in gaten hebt dat het voorkomt uit je dagelijkse leven. Het lijstje is eigenlijk te lang om op te noemen, maar de bekendste klachten zijn wel de volgende:

Psychologische klachten, deze kunnen bestaan uit:

  • Overwegend negatieve gedachten
  • Depressief gevoel
  • Besluiteloosheid
  • Neerslachtig
  • Angsten

Lichamelijke klachten, deze kunnen bestaan uit:

  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Lage weerstand
  • Hoge bloeddruk
  • Maag en darm problemen

Vaak gaan we met zulke klachten naar de huisarts, en dat is ook goed! Maar daar krijgen we te vaak een pilletje om het “beter” te maken terwijl de werkelijke oorzaak van het probleem niet verholpen wordt. Resultaat is dan dan we terug blijven gaan naar de huisarts voor andere oplossingen, of dat we langdurig aan een medicatie blijven terwijl dit niet nodig is. En helaas ook weer andere bijwerkingen geeft, denk eens aan de vele bijwerkingen van antidepressiva!

Genees jezelf met ademhalingsoefeningen

De gemoedstoestand positief beïnvloeden door ademhalingsoefeningen is iets wat al duizenden jaren bekend is en wordt toegepast door Boeddhisten, alternatieve genezers, oosterse culturen en yogadocenten. Dit doen zij vaak in combinatie met meditatie, yoga of mindfulness.

Mindfulness is geen zweverige materie. Het zijn wetenschappelijk onderzochte bewezen technieken en oefeningen, die je leren om te gaan met stress in deze drukke wereld. Mindful zijn en leven is je leven leiden op z’n best! Energie en passie om te doen en er het beste uit te halen. Een goede stressbestendigheid, scherpe focus en lekker in je vel zitten. Dit zijn enkele voorbeelden van de positieve effecten van het beoefenen van mindfulness.

Mindfulness voor het dagelijks leven

Rolf van Baalen van Happy with Yoga liep enkele jaren geleden zelf ook tegen lichamelijke en geestelijke klachten aan. Zijn lichaam stond “stijf van de stress”, had vaak hoofdpijn, sliep slecht en had weinig eetlust. Hij greep niet naar medicatie maar ging werkelijk opzoek naar een oplossing en kwam bij mindfulness en meditatie uit.

De positieve effecten waren zo groot bij Rolf dat hij besloot om ook anderen te gaan helpen met zijn kennis en ervaring in Mindfulness, meditatie en yoga. Samen met Melanie Poldervaart leren ze anderen met meer passie en geluk door het leven te gaan. Dit doen zij onder andere met de online cursus: Mindfulness voor het dagelijks leven. 

Dit is een email cursus van 8 weken. In deze 8 weken leer je elke week één aspect van mindfulness waaronder ook ademhalingsoefeningen. Bij elke week krijg je specifieke oefeningen en opdrachten om uit te voeren. Deze ontvang je als een audio- of videobestand of PDF. Inmiddels hebben al meer dan 1400 mensen deze cursus gevolgd en hebben een waardering van 4,7 uit de 5 sterren gegeven. Ook ik heb deze cursus gevolgd en heb er een uitgebreide review over geschreven.

Lees alles over mijn ervaring met: Mindfulness voor het dagelijks leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *