Wat is het Keto dieet?

In de afgelopen jaren zijn allerlei verschillende diëten ontwikkeld. Sommige van deze diëten zijn eigenlijk van de radar verdwenen, terwijl andere diëten juist onwijs populair zijn geworden. Als ik het over populaire diëten heb, spreek ik absoluut over het koolhydraatarme dieet en het ketogeen dieet.

In dit artikel leg ik graag de nadruk op het laatstgenoemde dieet; het ketogeen dieet. Ik ga in dit artikel namelijk antwoord geven op de vraag ‘Wat is keto?’. Uiteindelijk weet je na het lezen van dit artikel alles omtrent het ketogeen dieet. Je kunt dan ook direct voor jezelf gaan bepalen of je met een dergelijk dieet aan de slag gaat.

Zijn keto en koolhydraatarm hetzelfde?

Ik zie wel eens dat de termen ketogeen en koolhydraatarm door elkaar heen gebruikt worden. Is dat terecht? Slaan deze twee termen op hetzelfde? Nee, deze twee termen slaan zeker niet op hetzelfde. Het is een feit dat beide termen veel overeenkomsten kennen, maar het is ook een feit dat er toch een duidelijk verschil zit tussen een koolhydraatarm dieet en een ketogeen dieet.

Bij een koolhydraatarm dieet is het de bedoeling dat je zo min mogelijk koolhydraten binnenkrijgt. Dit dieet is echter niet súper streng; je krijgt bij een dergelijk dieet meestal nog wel 100 of 200 gram per dag aan koolhydraten binnen. Dat is bij keto volledig anders; bij een ketogeen dieet ligt de maximale inname van koolhydraten per dag op 50 gram. Dat is niet al te veel.

Het ketogeen dieet weet zich dus op één vlak duidelijk te onderscheiden. Mede door dat onderscheid werkt een ketogeen dieet vaak super goed om kilo’s kwijt te raken. Tegelijkertijd is het ook een dieet waarbij je met de nodige bijwerkingen rekening moet houden. Enfin, daar vertel ik je graag alles over in dit artikel.

Wat is keto precies?

Als je op Google intypt ‘keto’, krijg je onwijs veel zoekresultaten voorgeschoteld. Dat is een duidelijk bewijs van het feit dat dit dieet behoorlijk populair geworden is. Maar, waar komt die populariteit nou precies vandaan? Die populariteit is met name te danken aan de sublieme werking van een ketogeen dieet.

Als ik het over keto heb, heb ik het altijd over een ketogeen dieet. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, is een ketogeen dieet een extreme vorm van een koolhydraatarm dieet. Als je met een ketogeen dieet aan de slag gaat, krijg je dagelijks maximaal 50 gram aan koolhydraten binnen. Tegelijkertijd is het zaak dat je zoveel mogelijk vetten en eiwitten binnenkrijgt; volgens het ketogeen dieet zijn juist die voedingsmiddelen bevorderlijk voor het kwijtraken van de overtollige kilo’s.

Waarom kiezen veel mensen voor een ketogeen dieet?

Zoals ik al enkele keren in dit artikel gesteld heb, is het ketogeen dieet onwijs populair geworden. Deze populariteit is met name te danken aan de sublieme resultaten die met dit dieet behaald worden. Veel mensen zijn dankzij dit dieet van de overtollige kilo’s afgevallen. 

Daarnaast is het ook een feit dat je door dit dieet beter in je vel gaat zitten. Je moet de eerste dagen rekening houden met de nodige bijwerkingen, maar daarna ga je je al snel een stuk beter voelen. Vanaf dat moment is jouw lichaam aan de minieme inname van de koolhydraten gewend, waarna je al snel van de overtollige kilo’s af kunt gaan komen.

Het is hierbij wél noodzaak om over het nodige doorzettingsvermogen te beschikken. De bijwerkingen kunnen in de eerste dagen behoorlijk heftig zijn; daar moet je dus wel bestand tegen zijn. Heb je deze bijwerkingen overleeft? Dan ben je in staat om op een efficiënte manier aan jouw lichaam te gaan werken; je weet het vetpercentage flink naar beneden te brengen, waardoor je relatief snel op jouw streefgewicht uit kan gaan komen!

Wat mag je eten tijdens een ketogeen dieet?

Lijkt het jou wel wat om met een ketogeen dieet aan de slag te gaan? Dan is het goed om te weten dat je echt héél streng voor jezelf moet zijn. Het drinken van alcohol, het eten van chips, het eten van een taartje of het eten van andere koolhydraatrijke producten; alles is ‘verboden’ tijdens een dergelijk dieet.

Wat je wel mag eten tijdens het volgen van een ketogeen dieet? Nou, je kunt denken aan noten, aan zaden, aan kaas, aan avocado, aan rundvlees, aan volle zuivel, aan eieren, aan vette vis, aan groene bladgroente, aan paddenstoelen, aan asperge en aan bessen.

De enige ‘voorwaarde’ hierbij is eigenlijk dat de voedingsproducten zo min mogelijk koolhydraten bevatten. Koolhydraatrijke producten zoals pasta en brood kom je in dit dieet dus niet tegen. Daarnaast kom je in dit dieet ook veel soorten groenten en fruit níet tegen. Veel fruit en groenten bevatten namelijk een behoorlijke hoeveelheid koolhydraten. Mede daarom is het advies om alleen maar bladgroente, bessen, broccoli, asperges, paddenstoelen en vergelijkbare producten te nuttigen.

Is het volgen van een ketogeen dieet lastig?

Ja, dat is het zeker. Jouw lichaam heeft namelijk écht de tijd nodig om aan deze nieuwe manier van leven te wennen. Normaliter gebruikte jouw lichaam alle koolhydraten als energie. Gedurende een dag verbruik je veel energie; dat is onder meer het geval bij het nadenken, bij het bewegen van jouw armen, bij het bewegen van jouw benen én ook bij het ademhalen.

Om aan deze energie te komen, verbrandt het menselijk lichaam maar al te graag de koolhydraten. Maar, bij een ketogeen dieet zijn deze koolhydraten juist niet in jouw lichaam aanwezig. Wat gebeurt er op dat moment? Op dat moment gaat jouw lichaam op zoek naar andere mogelijkheden om alsnog aan energie te komen.

Dit gaat altijd gepaard met de nodige bijwerkingen. Juist door deze bijwerkingen is het lastig om dit dieet te volgen. Met name in de eerste dagen (eigenlijk in de eerste week) is het dieet zeer heftig te noemen. Overigens hangt dit ook wel af van de manier waarop jouw lichaam op dit dieet reageert. Sommige mensen hebben een stuk minder last van bijwerkingen dan andere mensen.

Nadat je de eerste week overleefd hebt, is het zaak om streng voor jezelf te blijven. Juist op dat vlak is een ketogeen dieet lastig, aangezien je jezelf geen enkele ‘cheatday’ kan gunnen. Op het moment dat je één dag een grote hoeveelheid aan koolhydraten nuttigt, heeft jouw lichaam weer een tijd nodig om hiervan te ‘herstellen’. Je doet daarmee het ketogeen dieet dus eigenlijk voor een langere periode teniet.

Tijdens dit dieet moet je dus onwijs streng voor jezelf zijn. Je moet elke dag het dieet zeer streng en strikt opvolgen. Doe je dat niet? Dan word je direct teruggeworpen in jouw strijd tegen de overtollige kilo’s. Voor het volgen van een ketogeen dieet moet je écht over het nodige inzet en het nodige doorzettingsvermogen beschikken.

Van welke bijwerkingen kun je last krijgen?

Het mag duidelijk zijn; het volgen van een ketogeen dieet gaat niet zonder slag of stoot. Je moet rekening houden met de nodige bijwerkingen, waaronder de volgende:

  • Je kunt last krijgen van een vermoeid gevoel
  • Je kunt last krijgen van jouw spieren
  • Je kunt last krijgen van een verminderde stoelgang
  • Je kunt last krijgen van een lusteloos gevoel
  • Je kunt last krijgen van diarree
  • Je kunt last krijgen van misselijkheid
  • Je kunt last krijgen van hoofdpijn óf van een licht gevoel in jouw hoofd
  • Je kunt het continue koud hebben
  • Je kunt last van een slechte adem krijgen

Het is niet per definitie een zekerheid dat je last van deze bijwerkingen gaat krijgen. Dit is namelijk volledig afhankelijk van de manier waarop jouw lichaam op dit dieet gaat reageren. De kans is groot dat je last van meerdere bijwerkingen gaat krijgen, maar je kunt ook geluk hebben.

Al met al ervaar je deze bijwerkingen met name in de eerste periode van het ketogeen dieet. Met name tijdens de eerste dagen komt het aan op doorzetten, doorzetten en nog eens doorzetten. Juist tijdens die eerste dagen heeft jouw lichaam namelijk de meeste moeite om aan het koolhydraatarme dieet te wennen.

Het is echter wel zaak om deze bijwerkingen voor lief te nemen. Als je écht van jouw overtollige kilo’s af wilt komen, is het zaak om streng voor jezelf te zijn. Daarbij moet je dus zeker rekening houden met bovenstaande bijwerkingen; als je deze bijwerkingen weet te doorstaan, ben je echter al een heel eind op de goede weg!

 Is het ketogeen dieet aan te raden?

Zo, heb jij interesse om met een ketogeen dieet aan de slag te gaan? Dan kan ik je maar één ding aanraden: begin er zo snel mogelijk mee. Het is echter wel van belang dat je op de juiste manier met een ketogeen dieet van start gaat. Mijn advies is om eerst met een koolhydraatarm dieet te beginnen; dat dieet is iets minder extreem voor jouw lichaam.

Je laat je lichaam daarmee wennen aan een mindere inname van koolhydraten. Vervolgens heeft jouw lichaam ook minder last van de bijwerkingen van het ketogeen dieet. Met een ketogeen dieet ben je in ieder geval in staat om van de overtollige kilo’s af te komen. Mede daarom kan ik het ketogeen dieet absoluut aanraden! 

Afbeelding Keto pakket.

De Keto Revolutie is momenteel hét dieet om te volgens als je graag wilt afvallen met dit principe. Ik heb van dit product een uitgebreide review geschreven om wat meer inzicht te geven over wat Mitchel van Duuren te bieden heeft met zijn Keto Revolutie. Lees voor meer informatie mijn review over de Keto Revolutie.